Raž

Raž je žitarica koja se vekovima takmičila za prevlast u proizvodnji hleba sa pšenicom, iako nije ni približno rasprostranjena i korišćena kao pšenica. Međutim, raž je po svojim botaničkim i pekarskim karakteristikama najsličnija pšenici (zrno, klas, stabljika, belančevine koje sadrže gluten – lepak).

Pored pšenice i kukuruza, raž je jedina žitarica koja nema omotač oko zrna (pleva) i može se koristiti u ishrani u prirodnom obliku, bez dodatne tehnološke obrade.

Ova žitarica potiče iz zapadne Azije, tačnije Zakavkazja. Sadržaj ugljenih hidrata u raži je 74%, belančevina 9,3%, masti 1,8%, minerala 1,8% (među kojima najviše sadrži kalijum, fosfor, magnezijum, gvožđe, kalcijum, natrijum, sumpor i mangan), vitamine, posebno grupe vitamin B. Nešto kaloričnija od pšenice – 100 g raži sadrži 349 kalorija.

Raž je žitarica bogata kalcijumom, gvožđem, kompleksom B vitamina, manganom, selenom i fosforom.

Prava je riznica pantotenske kiseline, niacina, tiamina, riboflavina i B6 vitamina. Sadrži relativno malo glutena, što je značajno za one koji su blago osetljivi na ovaj sastojak.

Takođe sadrži manje skroba od pšenice i ima niži glikemijski indeks, pa se dijabetičarima preporučuje konzumiranje ražanog hleba. Bogata je vlaknima, čija se korisna svojstva ogledaju u regulaciji probave, stabilizaciji šećera i pozitivnom uticaju na smanjenje holesterola. Konzumiranje celog zrna raži najmanje šest puta nedeljno, pomaže ženama u menopauzi .

Cena se redovno ažurira

 

Facebook
Instagram
error: Sadržaj je zaštićen!
Scroll to Top